Nákup ojazdených vozidiel v minulosti a teraz - 1. časť

 

 

Ľudia mladší než 30rokov si ani neuvedomujú, ako veľa vecí sa zmenilo v súvislosti s nakupovaním ojazdených vozidiel. Pre mileniálov a mladších sme spísali porovnanie terajšieho nákupu vozidiel s minulosťou, aby tak mohli oceniť o koľko je v dnešnej dobe jednoduchšia kúpa vozidla.

Prieskum dostupných ojazdených áut v okolí

Keď jazdíte vo svojom starom aute, ktoré vás nejedenkrát podržalo, ale predsa už vydáva zvláštne zvuky a strácate k nemu dôveru, možno začnete premýšľať, že prišiel čas sa popozerať po novšom spoľahlivejšom aute. Vaše staré auto vás určite nejedenkrát podržalo, ak však už začína vydávať zvláštne zvuky a vy začnete premýšlať po novšom spoľahlivejšom, vaším prvým krokom by malo byť získanie viac informácii o autách v okolí. Pozrime si prehľad dnešných a vtedy dostupných informácií o autách, ktoré si môžete zakúpiť.

Predtým: Ako prvé, by ste si mali vziať svoj telefónny zoznam, prejsť na žlté stránky a nájsť stĺpec so zoznamom predajcov áut. Vezmete si kúsok papiera a napíšete si zoznam tých, ktorí vás zaujali. Môžete zavolať na pevnú linku predajcu a spraviť prieskum práve dostupných ojazdených áut alebo rovno nasadnúť do auta a obehnúť všetky bazáre zo zoznamu, aby ste zistili čo ponúkajú. To môže kľudne zabrať aj niekoľko dní, zdá sa vám to zložité?

Dnes: Stačí si vziať mobil, tablet či počítač, pripojiť sa na internet a už sa ľahko surfujete množstvom ojazdených áut vo vašom okolí alebo kdekoľvek inde. Jednoducho zistíte ich dostupnosť z pohodlia gauča aj počas čítania tohto článku, vám stačí kliknúť sem a viete si prezrieť aktuálnu ponuku áut. Prehliadanie môže byť ešte jednoduchšie za pomoci filtrov, ktoré si viete v hornej časti jednoducho zvoliť a vytriediť tak autá napr. podľa značky, modelu, ceny, či druhu prevodovky. Ak ste si ale týmto procesom pred internetom neprešli, ťažšie oceníte toto množstvo jednoducho získaných informácií.

 

 

 

Dobrý pocit pri obstarávaní zánovného vozidla

 

Každý, kto kupuje ojazdené auto si predovšetkým praje aby bolo v dobrom technickom stave, musí byť kvalitné, udržiavané a nesmela sa mu stať žiadna prírodná katastrofa. Pozrime sa na rozdiely vtedajších a súčasných skúseností s nadobudnutím ojazdeného auta.

  • Predtým: ste museli osobne navštíviť jednotlivé predajné miesta, prechádzať sa pomedzi všetky tie autá, zvažovať v hlave ich technický stav a možno sa pri vás nachádzal aj samotný predajca, ktorý vám vravel aké úžasné to auto je ( samozrejme, všetky ponúkané autá boli úžasné), ale bolo to hlavne na vás, aby ste sa rozhodli ktoré je to najlepšie. Mohli ste sa pozrieť pod kapotu, skontrolovať karosériu alebo si kopnúť do gúm či auto niečo ustojí. Vypýtať si ho na skúšobnú jazdu, ale pokiaľ ste už od začiatku neboli expertom na automobily, len ťažko ste mohli spoznať ozajstnú hodnotu auta.
  • Dnes: Vám väčšina predajcov áut  poskytne úplnú históriu áut zadarmo a ak nie, môžete im s kľudom dať červenú. História vozidla vám napovie, či bolo vozidlo niekedy účastníkom dopravnej nehody, koľko malo majiteľov alebo dokonca slušné záznamy o vykonaných službách a údržbách vozidla. Najmenšia pravdepodobnosť dôveryhodnosti je asi u súkromných predajcov, tu odporúčame auto skontrolovať u kvalitného automechanika.

 

  • U nás nájdete niektoré vozidlá označené 5* garanciou, ktorá sľubuje že:
  • vozidlo je zakúpené na Slovensku,
  • vozidlo malo iba jedného majiteľa,
  • vozidlo má garantované odjazdené kilometre doložené servisnou knižkou,
  • vozidlo malo pravidelné servisné prehliadky, ktoré boli vykonávané výhradne v značkových servisoch (garantované servisnou knižkou),
  • ku každému vozidlu s 5* garanciou poskytujeme bezplatnú 12 mesačnú garanciu mobility v spolupráci s Europ Assistance. 

 

Oplatí sa šetriť jazdou v nižších otáčkach?

Pozrime sa na to z pohľadu motora.

 

Jazda v nízkych otáčkach

 

Jazda v nízkych otáčkach sa kvôli spotrebe môže z prvého pohľadu finančne oplácať, no v skutočnosti ale môže priniesť radu technických problémov ako sú:

Nadmerná záťaž kľukového hriadeľa, problémy s DPF filtrom ale aj ďalšie namáhania prevažne rotačných častí pohonného systému.

Napraví to dynamický tzv. „taliansky“ spôsob jazdy?

 

Faktom je, že sa veľa vodičov snaží jazdiť na spotrebu, a posunúť tak dobu tankovania.

Vedome tak tlačia otáčky na nízke úrovne. Dokonca aj nové automobily odporúčajú zobrazením na prístrojovej doske preradzovať rýchlosť na vyšší stupeň pri nižších otáčkach. 

Tým zapríčiňujú tvorbu uhlíkových usadenín, ktoré vznikajú spaľovaním a následné čistenie je finančne pomere náročné.

 

Tejto téme sa venoval napr. Jason Fenske z Engineering Explained, ktorý okrem iného opisuje vznik CO2 nečistôt v spaľovacích motoroch. Pričom ideálna teplota pre vznik škodlivín je 200 stupňov.

 

Jazda vo vysokých otáčkach

 

O potrebe občasného vytočenia motora na vyfúknutie nečistôt z motora by vám vedel povedať snáď každý automechanik.

O to viac pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva, ktoré sú dnes veľmi rozšírené.

Ďalšou radou na predídenie hromadeniu CO2 usadenín v spaľovacích motoroch je výbeh na diaľnicu pri vyšších otáčkach. Či je to pravda?

 

Teória hovorí áno a potvrdzujú to aj štúdie od inštitúcie SAE International, avšak krátka jazda nato stačiť nebude. Podľa štúdií sa uhlíkové usadeniny prestávajú tvoriť pri 325 °C a Fenske tvrdí, že za bežnej jazdy teplota steny vnútorných valcov dosahuje teplotu okolo 280 až 300°C

 

Prakticky to znamená, že pri vyššej záťaži, vyšších otáčkach viete valce zahriať ešte viac a tak začať uvoľňovať nahromadený karbón v motoroch. Nie pri každom je to však samozrejme rovnaké, vždy závisí od typu motora a spôsoby doterajšieho jazdenia.

 

Jazda za studena

 

Opakom je zaťažovanie studeného motora ihneď po naštartovaní. Zohriatie motora iba na voľnobehu môže zabrať dosť veľa času, preto je účinnejšie po 1-2 minútach pomaly vyraziť a približne 5-10km jazdiť radšej na nižších prevodových stupňoch s primeranými otáčkami.

Prevádzkové kvapaliny tak dostanú šancu sa zahriať na dostatočnú úroveň aby nespôsobili

ujmu vozidlu napríklad pri nedostatočnom mazaní komponentov vplyvom teploty.

 

 

 

Aby sme si to zhrnuli, jazda iba v nízkych otáčka može časom skracovať životnosť motorov.

Preto je lepšie autom nejazdiť len na spotrebu, ale viac sa riadiť intuíciou. Šofér cíti najlepšie, aké otáčky si motor v danej chvíli žiada a podľa toho treba reagovať. Občas môžete autu dať trochu do tela alebo okoreniť bežnú jazdu s pravidelným striedaním vyšších a nižších otáčok. Možno sa síce mierne zvýši spotreba, ale z dlhodobého hľadiska sa vám každé auto poďakuje. V zime treba byť opatrný a nechať motor rozohriať, kým prejdete do vyšších otáčok. Bude to lepšie aj s ohľadom na životné prostredie.

 

 

 

 

Čo si treba overiť pred kúpou ojazdeného auta a ako spoznať naozaj kvalitný autobazár?

Otázkou kúpy nového alebo jazdeného vozidla sa v živote zaoberá každý. Fakt, že nové autá strácajú na hodnote v priemere až tretinu ceny s prvými kilometrami, nás núti premýšľať nad dostupnými možnosťami. Jednou z nich sú určite zánovné autá. Výber na trhu je dnes už  veľmi pestrý a preto aj s priemernou sumou si vieme zaobstarať naozaj dobré a technicky spôsobilé auto. Čo by sme však mali zvážiť pred kúpou ojazdeného auta?

24.11.2020

viac informácií


«   [1]  »



AudiBMWFIATFordHUNDAIMERCEDES
OPELPEUGEOTPorscheRenaultŠkodaVOLVOVW

Táto webová stránka používa cookies

Pre personalizáciu obsahu a reklám, pre poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti využíváme súbory cookie. Informácie o tom, ako náš web používáte, zdieľame so svojími partnermi pre sociálne média, inzercie a analýzy. Partneri tieto údaje môžo skombinovat s ďalšími informáciami, ktoré ste im poskytli alebo ktoré získali v dôsledku toho, že používáte ich služby. V prípade Vášho súhlasu prosím pokračujte pri prehliadaní webovej stránky a stačte OK.
Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.(Viac informácií)

OK

Súbory cookie sú malé textové súbory, ktoré môžu webové stránky používať na zefektívnenie používateľskej skúsenosti.
Zákon uvádza, že na Vašom zariadení môžeme ukladať súbory cookie, ak sú pre prevádzku týchto stránok nevyhnutné. Pre všetky ostatné typy súborov cookie potrebujeme vaše povolenie.
Táto stránka používa rôzne typy súborov cookie. Niektoré súbory cookie sú umiestnené službami tretích strán, ktoré sa zobrazujú na našich stránkach.
{* Svoj súhlas môžete kedykoľvek zmeniť alebo odstrániť z Vyhlásenia cookie na našej webovej stránke.
*} Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Pravidlách ochrany osobných údajov. Váš súhlas sa vzťahuje na nasledujúce domény: autogigant.sk www.autogigant.sk